Nyna - communicatie voor corporaties

Crisiscommunicatie bij corporaties: oefening baart kunst? Of hopen dat het jou niet overkomt?

De boel stond in de fik. Letterlijk
De wijk was wakker van de rook, X ontplofte en de pers stond sneller voor de deur dan de brandweer bij het pand. En jij? Jij moest namens jouw corporatie reageren. Snel. Duidelijk. Menselijk. En liefst ook nog juridisch correct. Had je daar een crisisplan voor? En vooral, had je geoefend?

Elke communicatieadviseur bij een corporatie kent het wel: je weet dat het een keer mis kan gaan. Een gasexplosie, een datalek, een incident met een huurder, of – o ja – een bestuurscrisis. Maar wat doe je als het écht gebeurt? Zit je dan te scrollen naar het laatste crisishandboek in de Teams-map “Communicatie > Algemeen > Versie2021defdefDEF” of weet jij blind je eerste stappen?

Crisiscommunicatie is geen kwestie van ‘of’, maar van ‘wanneer’
In de wereld van woningcorporaties is de realiteit complexer dan ooit. De druk op betaalbare woningen, duurzaamheidstransities, bewoners met stevige problematiek, en steeds mondigere huurders zorgen voor een constant verhoogde kans op reputatierisico’s. En tóch…

Tóch blijkt dat nog veel corporaties hun crisiscommunicatie zien als iets voor  ‘als het zich aandient’. Natuurlijk ligt er ergens een draaiboek. Natuurlijk weet men wie de woordvoerder is. Maar is dat genoeg?

Laten we eerlijk zijn: een protocol is nog geen praktijk. En een PowerPoint met ‘communicatielijnen’ maakt niemand crisisproof. Je leert pas écht communiceren in crisistijd als je het geoefend hebt. Meerdere keren. In realistische scenario’s. Met fouten. En reflectie. Dáár zit de winst.

Oefening baart crisisbeheersing (en rust in je hoofd)
Stel je voor: het is maandagochtend en je wordt gebeld over een incident. Binnen een half uur zitten je bestuurder, jurist en woonconsulent klaar. Iedereen weet wat te doen. Jij opent je checklist, update de kernboodschap, schakelt met persvoorlichting, en binnen een uur is er rust – intern én extern. Dat is geen magie. Dat is voorbereiding.

Bij Nyna helpen we woningcorporaties om hun crisiscommunicatie echt op niveau te krijgen. Dat begint met een goede risicoanalyse: waar zitten je kwetsbaarheden? Welke scenario’s zijn realistisch? Vervolgens kijken we naar je draaiboeken – zijn die up-to-date? En vooral: zijn ze getest?

Want zeg eens eerlijk: wanneer heb jij voor het laatst met je team een crisisoefening gedaan? En dan bedoelen we niet een PowerPoint-sessie in de vergaderzaal, maar een echte, gesimuleerde crisis? Met belletjes van nepjournalisten, druk vanuit het MT, onzekere informatie, én lastige huurders die ineens de media weten te vinden?

Wij zien keer op keer hoe waardevol het is als teams dat meemaken. Het haalt stress uit het systeem, geeft zelfvertrouwen en maakt blinde vlekken zichtbaar. En dat laatste is cruciaal. Want wat je niet weet, kan je je reputatie kosten.

Tijd om in actie te komen
Dus: ben je voorbereid op een crisis, of hoop je gewoon dat het jouw beurt nooit is? Maak er vandaag nog werk van. Nyna Communicatie helpt je graag. We helpen bij het inventariseren van de risico’s, we kijken met je naar jullie crisishandboek, we verzorgen een (crisis)mediatraining voor jou en je team. En als er dan een crisissituatie is, dan helpen we met begeleiding. We maken onderdeel uit van jouw crisisteam. Het resultaat: jij behoudt de regie en de grip op je reputatie.

Wil je inspiratie, checklists, tips of gewoon een goed gesprek over hoe jouw corporatie sterker kan staan in tijden van crisis? 👉 Kijk dan op www.nyna.nl. We denken graag met je mee. Want crisiscommunicatie is geen kwestie van geluk – het is een kwestie van doen.

 

Heb Direct contact met Nyna
Stel jouw vraag!
Colofon Contact