Iedere communicatiemanager of -beslisser kent het wel: je werkt je een slag in de rondte, je team draait op volle toeren, en toch blijft de vraag hangen: “Wat dragen wij nou écht bij aan de organisatie?” Of erger nog: “Waarom zitten wij eigenlijk aan tafel bij dit overleg?” Bij woningcorporaties, waar maatschappelijke druk, politieke dynamiek en bewonersverwachtingen met elkaar vechten om aandacht, is communicatie allang geen uitvoerende discipline meer. Het is strategisch. Onmisbaar. Maar alleen als je dat ook weet te laten zien. En daar wringt het vaak. Want zonder een helder kader, zonder een gedeeld verhaal over je rol, je waarde en je koers, blijf je hangen in ad hoc-reacties en goedbedoelde campagnes. Tijd om dat te doorbreken.
Het communicatieframe als strategisch kompas
Gelukkig is er een krachtig instrument dat communicatieteams helpt om hun rol te herijken én te versterken: het strategisch communicatieframe van Betteke van Ruler en Frank Körver. Bij Nyna Communicatie gebruiken we dit model al ruim 10 jaar in onze adviespraktijk. Niet als invuloefening, maar als strategisch kompas.
Het frame bestaat uit zeven bouwstenen die samen antwoord geven op de kernvraag: “Wat is de toegevoegde waarde van communicatie in deze organisatie, op dit moment?”
- Ambitie – Waar wil je als team voor staan en gaan?
- Resources – Wat heb je in huis om dat waar te maken?
- Accountability – Hoe maak je je impact zichtbaar?
- Aanpak – Wat is je strategie en hoe voer je die uit?
- Visie – Welke trends en ontwikkelingen vragen om jouw aandacht?
- Externe situatie – Wat leeft er buiten de organisatie?
- Interne situatie – Wat speelt er binnen de organisatie?
- Stakeholders – Wie zijn je belangrijkste bondgenoten?
Het mooie is: dit is geen theoretisch model. Het is een praktisch werkdocument dat je helpt om scherpe keuzes te maken, prioriteiten te stellen en je positie te claimen. En dat is hard nodig.
Waarom nú aan de slag met het communicatieframe?
De corporatiesector staat op een kantelpunt. De wooncrisis, de energietransitie, digitalisering, participatie, vergrijzing, en de roep om transparantie – het zijn geen trends meer, het is de dagelijkse realiteit. Communicatie speelt hierin een sleutelrol. Niet als zender, maar als verbinder, duider, en strategisch adviseur.
Toch zien we in de praktijk dat veel communicatieteams nog te veel bezig zijn met ‘doen’ en te weinig met ‘richten’. Ze zijn druk, maar niet altijd effectief. Ze zijn zichtbaar, maar niet altijd invloedrijk. Het communicatieframe helpt je om die omslag te maken. Om van reactief naar proactief te gaan. Van uitvoerder naar strategisch partner. Van ‘de afdeling communicatie’ naar ‘de communicatie-expertise in het hart van de organisatie’. En dat is precies wat de sector nodig heeft.
Zet vandaag de eerste stap
Ben jij communicatiemanager of -beslisser bij een woningcorporatie? Dan is dit hét moment om je team te herijken. Pak het communicatieframe erbij. Ga in gesprek met je collega’s, je bestuurder, je stakeholders. Stel de vragen die ertoe doen. En durf keuzes te maken.
Bij Nyna Communicatie helpen we je daar graag bij. Met onze speciaal voor de corporatiesector ontwikkelde vaktraining Strategisch Communicatieframe leer je werken met het frame en zet je een stevige en werkbare communicatiestrategie neer.
Gratis en vrijblijvend sparren over hoe jij het strategisch communicatieframe kunt toepassen bij jouw corporatie? Maak nu een afspraak!