Goed voorbereid op een crisis

SabelNyna Communicatie gaf samen met Aedes bij woningcorporatie De Key een workshop Crisismanagement. Het werd een leuke interactieve sessie waar deelnemers aan de hand van de case van De Key tips uitwisselden over hoe je het beste om kunt gaan met een crisis.

Foto van een journalist met camera

Hier vind je de top 3 tips van de workshop.

Tips waar je morgen al mee aan de slag kunt

  1. Ken je rol – Stap niet in de valkuil dat je overal van bent. Zodra instanties als brandweer of politie betrokken zijn bij een crisis zijn zij in eerste instantie verantwoordelijk voor de woordvoering. Weeg dus altijd goed af waar je wel en niet van bent.
  2. Investeer in je relaties met samenwerkingspartners, huurders en pers in tijden van rust – Juist in tijden van crisis is een goede verstandhouding tussen jou en jouw omgeving heel belangrijk. Lijkt een open deur maar is in de praktijk een van de lastigste punten om goed te organiseren.
  3. Ben altijd betrouwbare bron – Geef alleen die informatie die mensen als corporatie van jou mogen verwachten, maak een sterke boodschap en beloof niets wat je niet na kunt komen. In een crisis betaalt betrouwbaarheid zich altijd terug.

SabelNyna helpt corporaties om zich goed voor te bereiden op crisissen rond bijvoorbeeld datalekken, brand, onderhoud of integriteit. We geven een workshop crisismanagement. Daarnaast toetsen we hoe voorbereid jij bent tijdens een crisissimulatie. We geven ook interviewtrainingen zodat je nog beter bent toegerust om journalisten met of zonder camera te woord te staan. En overkomt een crisis je net op het moment dat je er niet op voorbereid bent? Of kun je extra steun gebruiken? Dan adviseren en ondersteunen we ter plaatse om zo snel mogelijk de situatie onder controle te krijgen.

Wil je graag meer informatie over crisiscommunicatie? Neem contact op met Koen van Tankeren via telefoonnummer 06 41 84 39 39.